Amb la motxilla i les xiruques

Breu però intens

Camí de Francolí. El nom del traçat, que connecta el riu d’Ós amb el refugi de Francolí, fa referència a una au gallinàcia de la família dels fasiànids semblant al faisà que hi havia hagut amb certa abundància al lloc

Breu però intensVisit Andorra

Per arribar al punt de sortida, un petit pont sobre el riu d’Ós, és necessari prendre la CG-6 (1.280 m), des de la rotonda d’Aixovall fins al quilòmetre 5,5, on es troba un berenador. El recorregut està indicat –al mapa– amb punt grocs, que significa que és de curta extensió. L’aigua és un dels elements més presents durant la caminada, ja que aquesta transcorre al costat del riu del coll de l’Aquell (1.430 m), on es troba un tram encaixonat i força tècnic que no deixa lloc a les distraccions. La mirada ha d’estar clavada al sòl, ja que el sender no està gaire fressat. Alhora, és important mantenir l’atenció sobre les marques grogues.

La sendera continua pel fons de vall. Una vegada més, el tram és tècnic i per això cal trepitjar amb compte. Després de travessar el riu cal enfilar-se per la solana, fent marrades, per un pendent sostingut. Ara arriba el moment de girar a la dreta, en direcció oest, per arribar a la borda de Molines (1.700 m), situada a una altitud més considerable on predominen les rouredes de roure martinenc. El camí que s’obre permet ser espectador d’unes basses d’aigua de gran bellesa. Després d’una estona caminant es creua el riu per arribar a un gran prat de dall. La ruta girarà a l’esquerra, remuntant pel prat, en direcció sud. Arribat a aquest punt, el pendent del camí s’acusa una mica més. El trajecte ja està arribant al final. Cal pujar pel canal dels Cóms i girar, una altra volta, a l’esquerra alhora que es puja pel bosc. Un últim esforç per descobrir el refugi de Francolí (1.860 m), inaugurat l’any 1981. L’edifici, construït en pedra i que té capacitat per a sis persones, disposa de lliteres, llar de foc i un brollador d’aigua a l’exterior.

Des d’allà dalt, una vista sobre el bony de la Pica, amb el pic de Casamanya al fons sobre la collada de Muntaner sorprendrà l’excursionista, que no ha d’oblidar la càmera per immortalitzar una de les estampes més pures que s’ofereixen des de les muntanyes de Sant Julià de Lòria. Cal recordar que l’aigua –una de les grans protagonistes al camí de Francolí–, amb la pedra i el metall són els principals punts d’encontre de la vida religiosa, social i domèstica a Sant Julià de Lòria.