Amb la motxilla i les xiruques

Un passeig lauredià

Camí de Juberri a la Rabassa. Un recorregut de dificultat moderada que permet conèixer la vegetació, els animalons, i alguns camps de tabac que hi ha entre aquestes dues zones de Sant Julià de Lòria.

El pla de Conangle és l'últim tram de l'itinerariAndorra Turisme

El camí de Juberri a la Rabassa és una bona manera de conèixer el bosc de la Rabassa, un paratge natural de gran bellesa, a prop de la frontera amb Catalunya. Amb un itinerari moderat, de quasi 6 quilòmetres, es poden observar vegetacions com vinyes, pereres i pomeres, i animals com la mostela paniquera i la guineu, així com camps de tabac, mentre es gaudeix de la natura.

Per arribar al punt de sortida des de Sant Julià de Lòria, cal agafar la carretera de la Rabassa (CS-130) davant de la plaça Laurèdia en direcció a Juberri. El camí travessa el poble, passa un tram pel camí vell d'Arcavell i ascendeix pels jardins comunals adjacents a la urbanització on cal agafar el carrer del bosc per on transita el Gran Recorregut País (GRP).

Localització: Sant Julià. Durada: 4 hores d’anada i tornada. Dificultat: Moderat Distància: 5,47 quilòmetres (només d’anada) Desnivell: +700 metres

En aquesta zona, hi són abundants arbres com el cirerer i un altre força interessant i escàs al país, com és l'auró blanc. Entre els ocells hi destaquen els tallarols, les mallerengues i el pit-roig. El recorregut segueix un corriol que s'enfila dins del bosc, passa sobre el planell de Comabella i remunta per un pendent força exigent fins a l'encreuament del camí de Sant Cristòfol, el qual s'ha de travessar i seguir amb l'ascens. Des d'aquest punt s'hi troba el mirador de Roca Major i es pot prendre el camí del Mirador del riu Runer per arribar a la cota 1.600 de Naturlandia. La caminada segueix per la vall del riu Runer, frontera natural entre Andorra i l'Alt Urgell, alternant fortes pujades amb petits descansos. En arribar a aquest punt, el sender dibuixa un gir a l'esquerra en direcció nord-est vers la collada Fosca.

El pendent se suavitza lleugerament i cal passar un parell de clarianes entre el bosc fins a arribar a la pista forestal que porta a la font dels Traginers. Una vegada travessada la pista, es reprèn el GRP uns metres més endavant. Per un suau pendent i una curta baixada, envoltat de freixeres i una morera negra, es troba el Prat de Conangle, on hi ha el parc d'animals i la zona d'activitats de Naturlandia, lloc d'esbarjo excel·lent per a tots els públics.

La millor opció és el retorn pel mateix itinerari, el qual es calcula en hora i mitja, tot i que es pot preveure una combinació de vehicles des de la Cota 2.000 de Naturlandia o amb el Quart Bus.