Amb la motxilla i les xiruques

Camí a la immensitat

Estany de Juclà. Situat a la vall d’Incles, a Canillo, és un itinerari indispensable per descobrir el llac més gran d’Andorra i conèixer el tritó pirinenc, animal que només habita en aigües pures i cristal·lines

Camí a la immensitatLAC DES PYRENEES

Aquesta ruta de senderisme condueix fins al llac de Juclà, el més gran del país amb 21,3 hectàrees, situat a la parròquia de Canillo. És un recorregut apte per a tot tipus de practicants. Hi ha parets per a experts però també excursions de fàcil accés per anar-hi amb nens o en família.

L’itinerari a peu cap a l’estany de Juclà comença seguint l’estreta carretera de la vall d’Incles passant el pont de la Baladosa, on es troba un pàrquing amb el punt de sortida. Una vegada es travessa el riu d’Incles cal seguir per la pista forestal. El camí comença amb un lleuger pendent envoltat de murs de pedra seca, pi negre i abarsets. Sense gaire esforç, s’arriba a l’encreuament del Travenc, on diversos rètols indiquen els camins disponibles. El sender cap a l’estany de Juclà continua a l’esquerra.

A pocs metres hi ha un pont i una zona de pícnic per a aquelles persones que vulguin fer una aturada durant l’itinerari. Tot seguit, el camí ascendeix per la solana, envoltat d’arbustos (concretament escobes) fins creuar novament el riu per una passarel·la. A partir d’aquí, el camí va superant blocs de gneis amb forma d’escales i s’hi pot observar algun petit voltor.

A mesura que el riu queda enrere, el pendent esdevé més pronunciat fins arribar a la pleta de Juclà, on el sender planeja. Tot seguit, cal travessar novament el riu de Juclà mentre s’ascendeix. Pocs metres més amunt s’hi pot observar una estació meteorològica. Després de tornar a superar uns blocs de gneis, s’arriba al primer estany de Juclà, el més gran d’Andorra i d’un color blau profund. Allí hi habita el tritó pirinenc, animal que només pot viure en aigües molt pures i cristal·lines. A pocs metres, en direcció sud-est, s’hi troba el refugi de Juclà, reformat l’any 2009 i guardat des de mitjan juny fins a mitjan setembre. L’establiment compta amb capacitat per a 45 persones. A partir del refugi cal seguir el camí marcat amb tres punts grocs que voreja l’estany. Després de franquejar-lo, cal baixar per un passamà, molt útil en cas que el terreny estigui humit o gelat, per finalment arribar al segon estany de Juclà, més petit i salvatge que l’anterior.

La tornada es fa pel mateix camí i dura aproximadament una hora i quaranta minuts.

LOCALITZACIÓ: Canillo

DURADA: 3 hores i 50 minuts anada i tornada.