AMB LA MOTXILLA I LES XIRUQUES

El romànic andorrà

Tomb lauredià. Aquest recorregut sense cap dificultat tècnica descobrirà als senderistes els pintorescos pobles d’Aixirivall i Nagol. Els amants de l’art romànic podran visitar les capelles de Sant Serni i Sant Martí.

vista panoràmica de Sant Serni i Sant Martí.

Aquesta setmana proposem un recorregut que no presenta cap dificultat tècnica, per gaudir d’unes vistes magnífiques de Sant Julià de Lòria i visitar els pintorescos pobles d’Aixirivall i Nagol. Aquesta ruta és una bona opció per als amants del romànic, ja que dona la possibilitat de visitar les capelles de Sant Serni i Sant Martí de Nagol.

L’inici d’aquest recorregut circular itinerari se situa a la plaça Major, on hi ha un senyal, al costat dels correus espanyols, que indica el punt de sortida del Tomb lauredià, segons la publicació de la ruta a Visit Andorra. Una vegada al carrer Camp de Perot s’ha de girar a la dreta i continuar fins a l’inici del camí d’Aixirivall, el qual s’haurà de seguir durant un quilòmetre i vuitanta-quatre metres.

A poc a poc es va guanyant desnivell per un camí empedrat, fins arribar a un carrer asfaltat on es troba un cartell informatiu, en aquest punt s’ha de continuar recte en direcció la plaça d’Aixirivall. Una vegada al nucli antic del poble, s’hauran de seguir les indicacions del camí de la Solana en direcció Sant Julià de Lòria, fins arribar a una cruïlla de camins on s’agafarà el camí del Roc de l’Àliga. Aquest sender passa a la vora dels horts del Quiral. A partir d’aquest punt el camí segueix per dins del bosc, el qual s’haurà de sguir fins a la pintoresca capella de Sant Serni de Nagol.

Una vegada en aquest punt s’han de baixar 270 metres per la carretera de Certers, fins arribar al poble de Nagol, el qual s’ha de creuar per poder continuar pel camí de Sant Martí de Nagol. A la cruïlla abans d’arribar a la capella de Sant Martí, s’haurà d’agafar el camí de la font de l’Artic. El sender baixa força dret per dins del bosc fins que s’arriba a la CG-1, on es troba la font. Seguidament, el recorregut avança per l’esquerra de la CG-1, en direcció Sant Julià de Lòria, fins arribar a la rotonda de les Arades, la qual s’ha de travessar fins arribar a l’hotel Imperial a l’avinguda Rocafort. Just abans de l’hotel, s’haurà d’agafar el passeig del Valira, que segueix el curs del riu. Aquest sender s’ha de seguir fins al final, fins arribar a unes escales que tornen a la carretera. Una vegada es creua s’haurà de seguir fins a la plaça Francesc Cairat i des d’aquest punt es remunta l’avinguda Verge de Canòlich, fins a la plaça de la Germandat.

Durant el transcurs del recor­regut, el senderista podrà gaudir de la fauna i la flora més autòctona, a més de conèixer els diferents pobles que conformen la parròquia fronterera.

LOCALITZACIÓ: Sant Julià de Lòria.

DURADA: 3 hores.

DIFICULTAT: baixa.

DISTÀNCIA: 8,2 quilòmetres (ruta circular).