amb la motxilla i les xiruques

Un cercle fantàstic

Collada de la Maiana. És una de les excursions més completes de la Vall del Madriu-Perafita-Claror per tot el que ofereix: bordes, cabanes, una vistosa panoràmica i la possibilitat de visitar l’estany més calent d’Andorra.

Un cercle fantàsticCamins d'Andorra

La ruta de la Collada de la Maiana, a la parròquia d’Escaldes-Engordany, és un itinerari rodó. Ho és per dos motius: pel seu recorregut pràcticament circular i, en un sentit figurat, per la diversitat natural i les múltiples opcions que ofereix als excursionistes (esquí de muntanya, escalades en roca, vies ferrades, etcètera).

La ruta es troba a la vall del Madriu-Perafita-Claror, un entorn natural i cultural excepcional, i passa per Entremesaigües, el refugi de Perafita i la collada de la Maiana, amb la possibilitat de fer cap al bell estany de la Nou. De baixada, a més, creuarem el refugi de Fontverd i Ràmio, un conjunt de bordes típiques del Principat. Sens dubte, tot i tractar-se d’una ruta un pèl llarga i amb certa dificultat, val molt la pena fer-la. Perquè ens resulti més fàcil, podem seguir les indicacions de la guia Camins d’Andorra editada pels comuns.

El punt de partida es troba la carretera de la Plana. Per arribar-hi, seguim la carretera d’Engolasters des del quilòmetre 1, a la dreta, i allà trobem la carretera de la Plana. La seguim uns 100m fins on hi ha els rètols informatius.

Començem per un camí empedrat que remunta la part baixa de la Vall del Madriu i que ens porta al conjunt de bordes d’Entremesaigües. Arribats a aquest punt, agafem el camí de la dreta i, per una breu baixada, travessem el riu Madriu.

Després de l’alenada de frescor que ens aporta el riu, continuem pujant per la vall pel GR11. Passada una clariana pugem per un pendent i arribem al planell de Perafita i al refugi que porta el mateix nom. Si ens animem, des d’aquí podem anar a descobrir, a 1km, el bonic estany de la Nou, el més meridional del Principat, i també el més calent.

Per continuar la ruta, seguim el GRP del costat nord-est del refugi, fins que davant nostre tenim una de les panoràmiques més vistoses de l’itinerari, la que li dona nom: la collada de la Maiana. Des d’aquí, les fotografies resulten espectaculars.

Ja hem superat la meitat de la ruta, i ara comença el descens. Ho fem per boscos, prats alpins i rius, fins arribar a la Cabana de l’Estall Serrer.

Deixem enrere la cabana i, com sempre, seguint el GRP, atravessem un parell de passarel·les fins que trobem el GR7 i 11, anomenat camí de la Muntanya. Aquest baixa per la vall fins el refugi de Fontverd.

Ens queda poc. Davant del refugi seguim el GR per un camí que transcorre en paral·lel al riu Madriu i que és molt agradable. Abans de Ràmio, ens topem amb un encreuament. Hem de seguir avall el GR7 fins el conjunt de bordes de Ràmio.

Passat Ràmio, tornem a tenir davant les bordes d’Entremesaigües. Continuem baixant i ens situem al punt d’arribada i sortida. Ja hem acabat.