amb la motxilla i les xiruques

Un paisatge immens

Pujada al pic d'Enclar (2.383 m). Us proposem descobrir la vall del riu Muntaner i fer una ascensió a un dels cims més característics i coneguts del país

La sortida la farem des de l’església de Sispony, a la parròquia de la Massana, a poc més de 1.300 metres d’altura. Tècnicament no és una ascensió complicada, i tot i la distància es fa amb facilitat.

Com hem dit, des de l’església encararem el camí que va per dins del poble i que ens conduirà cap a la carretera dels Cortals de Sispony. Ara bé, quan porteu menys de 100 metres, just quan veieu la Font del Poble, a la dreta, hi ha un pujador, en pedra i que us portarà fins a un petit berenador que hi ha a l’esquerra. Aquí comença el corriol que, inicialment en zig-zag i després en suau pujada, ens endinsarà als boscos del solà de la Vall del Riu Muntaner. Cal seguir el camí de les Bordes de Fenerols, per dins del bosc, en un itinerari relativament planer, però que ens farà pujar progressivament en un tram d’uns 20 minuts.

Al sortir del bosc, haurem de seguir per l’itinerari més evident i en pujada i que ens portarà a la carretera dels Cortals de Sispony. Aquí haurem de seguir per la pista, en un tram de tràmit que ens permetrà arribar al riu Muntaner.

Haurem deixat enrere el conjunt de bordes i prats que hi ha en el característic altiplà dels Cortals de Sispony i haurem fet poc menys de quatre quilòmetres i 350 metres de desnivell. En el mateix moment que creuem el riu, veurem la indicació de l’itinerari cap al pic d’Enclar.

Entrem en un tram de cinc-cents metres poc agraïts, de pista pedregosa i directe, però que es fa ràpid i que ens portarà fins al corriol que, en constant pujada i per dins del bosc, ens farà arribar a la collada de Muntaner (2.080 metres). El nostre objectiu és a la nostra esquerra i haurem d’endinsar-nos dins del bosc, per un corriol inicialment poc definit, però que després resulta molt evident. En un inici la pujada és forta, però de seguida veurem com ens dirigeix cap a l’esquerra i ens farà pujar amb més suavitat, fins a arribar a una collada ben oberta en la carena que uneix el pic de Carroi i el pic d’Enclar. Aquí les vistes s’obren i ens sorprenen per la seva extensió. Tot el nostre entorn ens permet visualitzar pics, valls i racons prou coneguts.

Ara ens toca girar a la dreta i seguir la carena per un tram llarg, però que ens permetrà seguir gaudint de l’immens paisatge. El pic d’Enclar, que al fons de tot i pràcticament no haurem de pujar gaire més. En acabar la carena, haurem arribat. Simplement, gaudiu.

Pel retorn, hem optat per desfer el mateix camí de pujada, però perquè ja portem 8,5 km i al final ens sortiran 17 km, que no són pocs. Ara bé, per aquells amb més ganes de guerra, la recomanació és fer la carena fins al pic de Carroi i baixar pel camí. Una molt bona alternativa que ens permetrà fer dos dels cims més característics i peculiars d’Andorra i que a la fi, us assegurem que difícilment hi trobareu gent.

UBICACIÓ: Sispony. Parròquia de la Massana

DURADA: 4 h - 4 h 30’

DESNIVELL: 1.197 metres

DISTÀNCIA: 17 quilòmetres

DIFICULTAT: cap dificultat tècnica, potser la llarga distància de l’itinerari.

MATERIAL: Bon calçat i aigua.