Un cim poc marcat

PIC DE MONTMANTELL. Un recorregut poc transitat per fer amb esquís de muntanya que passa pel refugi del Pla de l’Estany i que regala vistes al Comapedrosa, al pic d’Arcalís i al Cataperdís, a 2.749 metres d’altitud.

Un cim poc marcatWikiloc

Ascensió a un cim molt apte per practicar l’esquí de muntanya, el pic de les Fonts, també anomenat Montmantell, situat a la vall d’Arinsal i que ofereix unes vistes espectaculars d’una vall poc transitada.

La sortida té com a punt d’inici l’estació d’esquí d’Arinsal, on es troba un petit túnel que cal creuar. A l’altra banda s’ha d’agafar un carrer a la dreta fins al final, on espera la pista del GR-11 que cal ascendir. Després d’un tram de pujada hi ha una bifurcació, el de l’esquerra és un camí que passa pel refugi del Comapedrosa i el de la dreta porta al refugi del Pla de l’Estany. Aquest segon és el que s’ha de prendre, continuant ben definida la pista, fins passar una font amb un gran cabal i arribar a les Bordes de la Coruvilla. Una mica més endavant es troba un indicador que marca dos possibles camins: per la pista o pel rec, que és el que en aquesta ocasió s’ha d’agafar, fins arribar a la caseta de les aigües i tornar a trobar la pista d’abans.

Cal pujar per la vall fins on s’endevina una espècie de circ, tenint a l’esquena el Comapedrosa, l’etern i silenciós vigilant de les valls d’Andorra. Tot ascendit s’arriba al refugi del Pla de l'Estany, que es troba gairebé enterrat sota la neu, on la ruta gira a la dreta per anar a buscar un ampli canal que és ben esquiable, per darrere d’un promontori rocós. Hi ha un tram de cert pendent, però aviat decreix i la vall s’obre mostrant la collada de Montmantell al fons.

Sense cap problema s’arriba fins a la Portella de Montmantell per suaus pendents, on es veu la vall de l’Angonella. Davant mateix hi ha el pic del mateix nom, a més dels pics d’Arcalís i de Cataperdís, tot apareixent per darrere el pic de Tristaina. Des del ser­ral cal pujar per un pendent suau amb esquís, si hi ha suficient neu, fins al mateix cim, que és gran i poc marcat, regalant unes vistes immillorables a 2.749 metres. Una fita assenyala el punt més alt, que s’eleva a penes uns centímetres sobre l’altiplà, oferint un extens panorama sobre les muntanyes d’Andor­ra, la Pica d’Estats, el Cadí...

El descens és aproximadament pel mateix camí, encara que des de la caseta és millor baixar per la pista que pel canal, ja que de baixada és poc esquiable i estret.

LOCALITZACIÓ: la Massana

DURADA: 4 hores i 50 minuts només d’anada.

DIFICULTAT: moderada

DISTÀNCIA: 6,62 quilòmetres (només d’anada)