Ciutat i muntanya

TOMB LAUREDIÀ. El recorregut, que comença en ple centre de Sant Julià, transporta l’excursionista per un itinerari ple de cultura arquitectònica com les esglésies de Sant Pere d’Aixirivall o la de Sant Serni de Nagol

Ciutat i muntanyaRUTESPIRINEUS.CAT

La plaça de la Germandat (910 meters) de la parròquia laurediana marca l’inici d’una assequible ruta que transcorrerà per ciutat i muntanya. Direcció sud, per l’avinguda del Canòlich fins a arribar a la plaça Francesc Cairat. Es travessa la carretera general, després d’un quart d’hora caminant l’excursionista trobarà el camí vell d’Aubinyà (893 metres) que el conduirà per l’interior d’un bosc mediterrani conformat per alzines, boix i argelada. L’itinerari continua uns metres per la carretera d’Aubinyà des d’on és possible veure la localitat de Fontaneda després de pujar per unes vinyes. Es creua altre cop la carretera, que enllaça amb el GR 7 al costat de l’església de Sant Romà d’AuBinyà (1.250 metres), que transporta fins al Camí del Mas on es descobreix un bosc de pi roig. Des d’aquí es camina fins a trobar una caseta i un rec per on baixa l’aigua de la font Freda. Un mica més avall, un pont de fusta per creuar el riu d’Auvinyà. A partir d’aquí una remuntada pel vessant del solà que farà arribar fins a la borda del Mas (1.247 metres). El camí guanya altura progressivament i s’arriba a un petit portell on es pot descansar i gaudir d’unes vistes panoràmiques: les de la serra del Teix. Direcció nord es continua fins a un collet on s’agafa el camí de l’esquerra que davalla per dins d’un bosc de pi roig. Molt prop, Aixovall. Un cartell indica l’església de Sant Pere d’Aixirivall (1.155 metres), es continua carrer avall fins a trobar una cruïlla que enllaça amb els recorreguts mitjà i curt del Tomb Lauredià. L’excursionista anirà pel carrer de la dreta fins a topar amb el rètol que anuncia el camí de la Solana. De seguida, un altre pont per creuar el riu d’Aixirivall. El recorregut s’enfila per la dreta. A l’altre costat de la vall, l’església de Sant Serni de Nagol (1.160 metres). Es flanqueja el vessant obac i es baixa cap al riu de Llumeneres. Es travessa el riu per una passarel·la de fusta i, tot seguit, es pren la carretera fins a passar un revolt. Nagol, camí a Sant Martí (1.115 metres), indica el cartell. S’escollirà el camí de la dreta que baixa sense treva, durant els últims metres es demana precaució. A la dreta, la font de l’Àrtic. Uns metres més endavant, la carretera general per travessar el riu Valira i agafar la CG-6 cap a Os de Civís i Bixessarri. El camí de Rocafort és el pròxim destí (956 metres). Es puja per un camí ple d’arrels fent ziga-zagues i s’arriba a un planell ple d’argelagues: el coll de la Tàpia (1.161 metres). Es creua un barranc fins a arribar al coll de la Senyal de Migdia (1.150 metres). A la cruïlla es continua pel camí de la dreta. Després de cinc hores i mitja, el coll de Jou (1.140 metres). Ara, només queda el descens fins a Sant julià, que es farà per un corriol que fa drecera. S’albiren les primeres cases de la parròquia laurediana que enllacen amb el camí primer.

LOCALITZACIÓ: Sant Julià de Lòria

DURADA: 6 hores i 15 minuts d’anada i tornada.