Seguint la carena

Serra de l'Ensegur. Un recorregut de dificultat moderada on, una vegada s’arriba a la collada de l’Ensegur, les vistes de la vall d’Ordino ofereixen tot un espectacle visual amb unes panoràmiques de 360 graus

Seguint la carenaWikiloc

Aquesta ruta, tot i ser de dificultat moderada, és per a aquells que tinguin experiència a baixar per costes sense camí, així que potser no és la més adient per realitzar en família. El punt de sortida d’aquest itinerari és la Cortinada, a l’aparcament que hi ha al costat de la cara est del pont del Vilar. Cal seguir el GR-11 en direcció nord i deixar el pont d’Arans, visible per un pal indicador. Tot seguit s’ha de continuar pel camí ral fins trobar la primera cruïlla, on cal abandonar aquest sender i agafar una pista que puja fins trobar el dipòsit d’aigua.

Es puja pel fressat camí seguint el riu de l’Ensegur, vigilant les parts que estiguin gelades i creuant-lo per trobar el camí que puja directament a la collada de l’Ensegur, sense passar per les Bordes. S’ha de seguir pujant fins trobar una cruïlla de camins, continuant pel que marxa força planejant al nord i segueix ascendint fins trobar un camí que ve del nord i que creua la petita tarrallera en direcció sud, el qual cal seguir.

Se surt per un petit pla que cal pujar en direcció nord-est, per arribar al coll d’Arenes, on es topa amb una cruïlla de camins. En aquesta ruta s’agafa el que va en direcció sud-est, el camí de Canillo, a trobar el gran rocam del pic de Casamanya nord, de 2.752 metres d’altura, el més elevat. Aquest camí fressat no té gaire dificultat, tot i que hi ha una zona on s’ha de fer una petita grimpada amb l’ajut d’una cadena. En arribar a dalt s’ha de creuar un petit pla i s’arriba al pic, un bon mirador per gaudir dels quatre punts cardinals amb unes esplèndides vistes on parar a descansar una estona.

Un cop reposades les energies caldrà baixar per la cara sud-oest i pujar al pic del mig del Casamanya, per anar a buscar el pic de Casamanya sud. La baixada cal fer-la resseguint la carena de la cara oest fins arribar al petit pla de la serra d’Ensegur, una zona apta només per a persones amb experiència a baixar per costes sense camí. Una mica abans del riu de Sornàs es troba el bosc del Becet, on cal creuar un petit pla en direcció sud, fins trobar un pedró, i baixar seguint la carena fins al coll. En aquest punt cal deixar la carena i descendir per dintre del bosc de la costa de l’Avier, en direcció sud-est, buscant sempre el millor lloc per anar baixant amb les raquetes i sempre limitats pel cingle, impedint baixar a trobar el riu.

Aquesta baixada de la costa de l’Avier és convenient fer-la amb l’ajuda del GPS, ja que cal anar a trobar el punt exacte del riu de Sornàs on es troba el camí. Un cop s’ha creuat, cal agafar el sender que puja al coll de la serra de l’Ensegur per tota la costa de l’Avier. Cal seguir-lo tot baixant en direcció sud-est fins trobar el camí del GR-11, que caldrà seguir en direcció oest per arribar al punt d’origen, a la Cortinada.

LOCALITZACIÓ: Ordino

DURADA: 7 hores i 32 minuts anada i tornada.

DIFICULTAT: moderada

DISTÀNCIA: 16,83 quilòmetres (anada i tornada)