Pics fronterers

Pic negre d’Envalira. Una cresta formada per quatre pics que formen la divisòria fronterera entre França i Andorra. El pic Negre d’Envalira, de 2.816 metres, és una mica menys alt que el seu germà, el pic d’Envalira

Pics fronterersWIKILOC

Els pics d’Envalira són una cresta de quatre pics que formen la divisòria fronterera entre França i Andor­ra, no gaire lluny de la portella Blanca, on es troba la unió d’aquests dos països amb les terres catalanes. Una ruta que permet gaudir de magnífiques i àmplies panoràmiques de la serralada pirinenca i, tot i que és exigent en bona part del recorregut pel tipus de terreny, és una bona manera de trepitjar la primera neu de la temporada. Aquest itinerari s’inicia des del Pas de la Casa, al costat de l’estació d’esquí de Grau Roig (2.071 m), on, a mà dreta en el sentit d’arribada, travessant el riu vers ponent, surt una pista, indicada amb cartells, que s’enfila amb fort pendent. Aquesta porta a l’estany Primer de Pessons, on hi ha un restaurant i lloc per aparcar. Del costat mateix del llac, per la riba dreta, surt el corriol que cal prendre. S’ha de girar a l’esquerra per trobar el GR-7 i un cartell amb indicacions horàries, per continuar pel GR travessant un rierol i enfilant-se per un petit canal que, en 15 minuts, dona just al final d’un telecadira, al costat de l’estany de Comastremera. Després de diversos revolts, cal abandonar la pista en direcció sud-est, enfilant-se per la coma a llevant del circ dels Colells, per la falda del Bony d’Envalira. El corriol cada vegada s’anirà inclinant més fins albirar la portella de Joan Antoni.

A partir d’aquí els senyals del GR es perden: no es veuen roques grans, cobertes pel mantell de neu. No cal arribar a la portella si no es vol: poc abans d’abastar-la cal enfilar-se a l’esquerra per un llom en direcció al pic d’Engaït. A dalt (2.776 m), es retroben els senyals del GR i ja es pot veure en direcció nord-est el conjunt dels quatre cims d’Envalira, un paisatge que roba l’alè. Del primer, que és el més baix, el separa una llarga cresta i un coll. Darrere seu el pic d’Envalira, el més alt, el pic Negre (2.821 m) i, separat d’aquest grup, en direcció nord, el pic Blanc, més baix que els seus veïns. A llevant s’alça el rosari de pics de Fontnegra. El GR porta a crestejar per la carena a un destí ben evident.

Per tornar a l’origen de la ruta cal desfer el camí recorregut, anant amb compte de no relliscar muntanya avall per la neu.

LOCALITZACIÓ: Encamp

DURADA: 6 hores i 25 minuts anada i tornada.

DIFICULTAT: mitjana

DISTÀNCIA: 10,4 quilòmetres (només d’anada)