La neu apareix

Bosc de Moretó. Una ruta que travessa el domini esquiable de Grandvalira i eleva el visitant fins als 2.700 metres d’altitud. La baixa dificultat del recorregut possibilita que grans i menuts gaudeixen d’un dia en família

La neu apareixCarles Gel

Les primeres precipitacions en forma de neu van arribar ja fa dues setmanes al Principat i sembla que el mantell blanc serà part dels pics més alts fins a l’arribada de la primavera, una realitat que els amants del senderisme poden aprofitar per redescobrir l’essència dels camins que connecten Andorra. Un dels recorreguts per fer-ho és el del bosc de Moretó. L’indret està ubicat entre els ter­ritoris de Grau Roig (Encamp) i Soldeu (Canillo). La ruta s’inicia prop de l’hotel Peretol (1.970 metres), on l’excursionista començarà el camí cap al bosc en direcció sud-est. Poc després l’orientació canviarà a nord-oest. L’itinerari continuarà entre arbres i mitja hora després s’arribarà fins al pla de les Pedres (2.150 metres), on es troba una cova. Les vistes mostren una bonica perspectiva del pic Alt del Cubil (2.831 metres). La via gira a l’esquerra, en sentit sud-est, per pujar un tram curt que farà passar el visitant una altra vegada per un bosc molt a prop de les pistes d’esquí. L’ascensió continua amb un passeig molt agradable i sense gaires complicacions. Un centenar de metres més endavant es troba una clariana que marca la sortida del bosc, un final de camí que ofereix una àmplia visió de la muntanya de Grau Roig (2.120 metres) i un lloc ideal per descansar una mica abans d’iniciar la llarga pujada que desemboca al cim del cap del bosc de Moretó (2.400 metres). Després d’una hora i mitja de passeig s’arriba al telecadira, situat al costat del pendent que va fins al pic Baix del Cubil (2.704 metres). Un altre cop el paisatge torna a regalar unes magnífiques vistes del terreny de Concòrdia –terres famoses pel pasturatge–, així com de Grau Roig i Pessons. El camí de tornada comença desfent els passos, una manera de gaudir el doble d’un recorregut que permet a l’excursionista descobrir l’essència de les muntanyes d’Andorra.

Encara que la quantitat de neu acumulada no és abundant durant l’octubre, es recomana portar una brúixola per a més seguretat. També és important tenir en compte que les jornades s’han escurçat i que és millor emprendre la ruta durant les primeres hores per completar l’itinerari amb la claror del dia.

LOCALITZACIÓ: Canillo i Encamp

DURADA: 2 hores i 30 minuts anada i tornada.

DIFICULTAT: baixa

DISTÀNCIA: 2 quilòmetres i 200 metres (només d’anada)