Entre frondoses pinedes

Camí del Prat Primer-Bosc de la Caülla. Un itinerari un pèl complex que permet descobrir la vegetació i el paisatge de l’alta muntanya andorrana i visitar un dels nombrosos refugis lliures que hi ha al Principat.

El punt d’inici d’aquesta ruta circular de gairebé nou quilòmetres de distància és el berenador de la Comella. Aquest itinerari té una dificultat considerable, ja que és necessari realitzar un esforç físic important per superar, en pocs quilòmetres, un desnivell força elevat.

Des del berenador de la Comella, on s’hi poden realitzar bones fotografies panoràmiques, s’ha de prendre el camí senyalitzat amb punts de color groc seguint les indicacions de Prat Primer, que durant una estona coincideix amb el circuit de les Fonts. S’ha de resseguir el riu de la Comella fins al seu naixement, passant per la cruïlla de la font de la Ruta, on cal pujar cap a l’esquerra. A la següent cruïlla caldrà seguir les indicacions de Prat Primer fins a arribar a la cruïlla del camí de l’Avier, per on es tornarà després. Cal seguir pel camí principal, l’esquerre, fins al cortal de la Plana, on s’hi emmagatzemava l’herba dallada per donar-la al bestiar quan arribava l’hivern. Es continua endavant travessant el riu de la Comella i arribant a la font de la Tartera Gran, on al cap d’una estona hi ha el refugi lliure de Prat Primer, des d’on es pot gaudir d’àmplies vistes i omplir la cantimplora. Després d’un bon descans s’ha de caminar pel camí dels Certeresos, flanquejant la muntanya durant una bona estona, fins donar amb la collada de la Caülla i descendir per la majestuosa pineda negra del bosc de la Caülla, situat al vessant nord del pic de Calm Claror, sobre terreny esquistós. Aquest és un vessant força inclinat i obac, on s’hi pot trobar neu fins ben entrada la primavera i on s’hi poden observar exemplars d’avet, moixera de guilla o bedoll. Aquesta ruta, amb una mica de sort, brinda l’oportunitat de veure algun ramat d’isards a les zones més altes, o, fins i tot, les marmotes que habiten a les tarteres properes al refugi.

Després de descendir pel bosc de la Caülla, fent ziga-zagues, s’ha d’enllaçar amb la font del Cuc i passar de nou pel camí de l’Avier, a mà dreta, fins que s’ar­riba a la cruïlla, agafant de nou el camí de la dreta, on s’enllaça amb el camí de Prat Primer. A partir d’aquí cal desfer el camí realitzat i tornar al berenador de la Comella, on endrapar de valent.

LOCALITZACIÓ: Andorra la Vella DURADA: temps total de 3h i 50 minuts DIFICULTAT: alta DISTÀNCIA: 8,70 quilòmetres DESNIVELL +: 950 metres DESNIVELL -: 372 metres