Un refugi únic

Vall d’Incles-Refugi de Juclà. Un recorregut per la parròquia de Canillo que passa per indrets rocosos i de boscos, fins arribar a una zona esplèndida rodejada dels estany de Juclà, el pic d’Escobes i el pic de l’Alba

El recorregut proposat aquesta setmana va des de la vall d’Incles, situada entre Soldeu i el Tarter, fins al refugi de Juclà. És una excursió que es pot fer amb raquetes de muntanya, dura unes cinc hores d’anada i tornada, i és un camí força fàcil de realitzar, tot i que conté algun tram a la meitat una mica més complicat de realitzar.

L’itinerari comença des de la carretera de la vall d’Incles, on es puja un camí pla d’uns dos quilòmetres i mig fins arribar al pont de la Baladosa, a 1.800 metres. Si es vol escurçar aquesta part del recorregut hi ha l’opció d’arribar amb cotxe fins a la Baladosa i començar l’itinerari des d’allà.

Una vegada s’arriba a aquest punt, el camí es va fent més estret i s’ha de continuar cap a la dreta, direcció est, vorejant l’alt de Juclà pel vessant sud. A continuació, es passa un tram boscós de pins negres, es creua el pont que travessa el riu Juclà i s’ascendeix per una zona entre grans blocs de roques. La part del camí més complicada es troba en aquest tram de travessar el riu i pujar pel recorregut rocós, ja que el pendent lateral resulta una mica incòmode per a les raquetes i, fins i tot, segons l’estat de la neu s’ha d’anar amb compte. Si està molt humida o molt endurida és recomanable extremar les precaucions.

Un cop es passa aquesta pujada, s’arriba a l’embocadura del circ on es troben els estanys de Juclà i a partir d’aquest indret el camí és molt més senzill. Se segueix el curs del rierol, es passa pel costat d’una estació meteorològica i al capdavant, a la part alta d’un últim repetjó hi ha el refugi de Juclà a una altitud de 2.320 metres.

Des del refugi es pot observar el pic d’Escobes, una de les zones més alpines de les valls d’Andorra. Al seu voltant també s’hi pot veure una gran quantitat de moles granítiques escarpades i també el pic de Rulhe, els pics de Juclà, el pic de l’Alba i el cilindre d’Escobes. L’accés al refugi es localitza a la façana sud, en el seu extrem esquerre, i té una capacitat per a 43 persones.

Es tracta, doncs, d’un itinerari majoritàriament senzill, però s’ha d’anar amb una mica de cautela a les zones on hi ha una mica més de pendent per no tenir un ensurt a causa de l’estat de la neu. El trajecte permet gaudir d’unes grans vistes, especialment per la varietat de llocs per on s’endinsa. Les zones més boscoses i de roques, el riu Juclà i sobretot una vegada s’arriba al refugi, els estanys de Juclà i els diferents pics que hi ha al voltant conformen un paisatge esplèndid per gaudir-lo.

Localització: Canillo Durada: 5 hores anada i tornada Dificultat: fàcil Distància: 11 quilòmetres anada i tornada Desnivell: +470 metres