Amb la motxilla i les xiruques

El reflex de la puresa

Estanys de l'Angonella. La vall es manté inalterada i verge a causa de la dificultat per arribar-hi, convertint-se en un valuós espai natural. L’estany de més avall està situat a 2.300 metres, amb aigües de color maragda.

El reflex de la puresaComú d'Ordino

La vall de l’Angonella, situada enmig de les muntanyes d’Ordino, es manté inalterada i verge a causa de la dificultat per arribar-hi, convertint-se en un valuós espai natural. La caminada s’inicia des de l’església romànica de San Serni, de final del segle XII, que es troba ubicada al poble de Llorts (Ordino). A causa dels grans desnivells, és imprescindible dur un bon calçat. El cotxe es pot deixar en un aparcament tot just al costat de l’església i s’ha de pujar per un carreró estret fins topar amb el camí de l’Angonella, on comença la llarga i constant pujada cap al refugi i els estanys de l’Angonella. El camí puja enmig de roures i pins vermells fins que es troba la primera caixa d’aigua. Tot seguit el pendent se suavitza una mica fins que s’arriba a les bordes de la Mollera, un exemple de construcció tradicional de pedra seca. A mà dreta hi ha una font enmig del bosc i a pocs metres hi ha un orri. Cal travessar el riu d’Aiguarrebre fins que se surt a un clar anomenat canya de la Sucarana on, en sortir del bosc de pi negre, les vistes ja són més extenses. El pendent torna a suavitzar-se i s’enfila el camí fins topar amb un petit riu de la bassa del Racó, que cal travessar i tot seguit creuar el pas de l’Angonella. Pocs metres més amunt s’hi troba el refugi de l’Angonella, a 2.234 metres, amb capacitat per a sis persones i que regala un espectacle visual a banda i banda, amb el pic i port de l’Angonella, Cataperdis, port d’Arcalís, i per darrerre es veu tota la carena del Casamanya, coll d’Arenes, Estanyó, Cabaneta i Serrera.

El camí segueix a mà esquerra sense passar pel refugi i travessa el riu de l’Angonella. A pocs metres s’hi pot veure l’encreuament i el rètol del camí, on caldrà abandonar el GR i seguir els senyals grocs pel costat del riu, travessant-lo i pujant per un pedregar. En aquest punt s’arriba a l’estany de més avall, situat a 2.300 metres, amb aigües de color maragda. El sender continua, arribant a l’estany del mig i, vorejant-lo pel marge esquerre i superant un canal, s’arriba a l’estany de més amunt, de més extensió i profunditat, on poder parar a refrescar-se per tal de recuperar forces per al camí de tornada, desfent el trajecte recorregut.

LOCALITZACIÓ: Ordino DURADA: sis hores anada i tornada DIFICULTAT: alta DISTÀNCIA: 12,1 quilòmetres DESNIVELL: 1.010 metres