Amb la motxilla i les xiruques

Cruïlla de camins

Arribats a la Portella Blanca ens trobarem amb els peus a Andorra, Catalunya i França a la vegada, i veurem la fita que així ho indica.

Iniciem la ruta al pàrquing de Grau Roig, a 2.100 metres. I comencem a pujar per la pista rodada que ens dirigeix cap al pic de Montmalús. Abans d’arribar a l’esplanada del Circ dels Colells, a uns 2.300 metres, seguirem les marques del GR7 que ve de Pessons i que continua direcció a esquerra.

Entre petites bases i pins ar- ribarem a una zona més pedregosa i dreta. Farem vàries ziga zages i ens trobarem a l’anomenada Serraseca, on podem imaginar que no trobarem aigua fàcilment.

El camí planeja fins a la collada, a 2.670 metres. Allà tenim vàries opcions. Una d’elles és agafar la direcció sud a la dreta cap al pic de Serraseca, a 2.777 metres, i crestejar fins a la collada de Montmalús, un puja i baixa ben marcat, amb impressionants vistes cap al circ dels Colells, i a l’esquerra, la zona d’Engaït. No val badar mirant els isards, ja que si bé el camí no presenta dificultats, un error podria ser greu. Una altra opció és prendre la direcció Nord a l’esquerra i pujar al pic de la Portella de Joan Antoni, a 2.820 metres i sense dificultats.

Optarem per baixar cap a Engaït, on segons l’època podrem veure ànecs a l’estany. Seguidament, continuarem pel camí que baixa cap a la llarga i ampla Vall de la Llosa, on al fons veurem la serra del Cadí. Ens dirigirem a la collada de la Portella Blanca que queda a l’esquerra baixant la vall.

Arribats a la Portella, anomenada també de les tres fronteres, ens trobarem amb els peus a Andorra, Catalunya i França a la vegada, i veurem la fita que així ho indica. Mirant a l’Est, cap a França, veurem la vall de Campcardós que baixa fins a Porta. A l’esquerra, trobarem un camí que puja cap a l’estany Negre, després a la collada de Font Negre, a 2.654 metres, i d’aquí baixaríem fàcilment fins al Pas de la Casa, sense gaires dificultats.

Continuarem la ruta baixant per la vall de la Llosa, seguint el riu pel sender fàcil que ens portarà fins a una ampla esplanada. Aquí girarem a l’oest i se’ns obrirà Vall Civera. Just aquí, a la seva dreta, trobarem la barraca dels Esparvers, a 2.070 metres. Si continuéssim baixant enllaçaríem l’anomenat camí dels Bons Homes GR107.

Haurem de vigilar el camí, ja que el marcat és el que puja cap al port de Vall Civera. El que busquem es troba just després de la barraca pujant a la dreta. Trobat el camí entre esbarzers i pins, i després de guanyar uns 150 metres costeruts, seguirem ja més plans fins a arribar al llac de Montmalús, a 2.447 metres. Veurem ràpidament el refugi. Recomanem parar per gaudir de les vistes i de la platja de sorra granítica.

Per tornar prendrem el camí fins a la collada de Montmalús, 2.704 metres, per un sender fàcil amb una pujada final més dreta fins al coll. Aquí podrem decidir seguir el camí cap a la dreta, que puja fins al cim, a 2.782 metres. La baixada fins a Grau Roig té uns metres inicials revirats i relliscosos degut a la roca granítica solta, la resta és fàcil, per un camí sovint transitat i que enllaçarà amb el GR7 que hem agafat de pujada. Si el fem en sentit contrari ens portarà a Pessons, si no, baixarem fins al punt de sortida.