AMB LA MOTXILLA I LES XIRUQUES

Les solanes de Canillo

Volta pels plans, soriguera i l’armianA. Una ruta assequible en un indret preciós. Les construccions de pedra seca, que servien per separar propietats i són molt particulars a Andorra, ens acompanyen durant el camí.

Les solanes de CanilloSophie Dusautoir

Aquest itinerari circular, situat a les solanes de Canillo, alterna pujades i baixades, trams planers i petits desnivells. Fa uns 12 quilòmetres de distància i acumula uns 850 metres de desnivell. Transita per prats de dall i pastures, boscos de pi roig i negre, landes de ginesta i ginebre i prats subalpins.

El punt de partida i d’arribada és als Plans de Ransol. Al final de la carretera dels Plans trobem una font a la dreta, podem iniciar la primera pujada, seguint punts grocs, i superar un primer tram fins a trobar uns xalets amb porticons vermells. Hem d’anar direcció Camí d’Aigua Bella. És un camí entre parets de pedra seca envoltat d’orquídies liles i Gencianes grogues. Arribarem a la Borda del Fenemars. Anem a l’esquerra i pugem uns 50 metres. Seguim les indicacions del cartell en direcció la Vall del Riu. Superem el bosc dels plans i arribem a la Cabanya de l’Eucasser. Estem a 2.175 metres d’altura, el punt més alt del recorregut. Deixem a la dreta el camí de L’aigua Bella i ens dirigim a l’Oest per un camí planer per entrar a la Vall del Riu.

Continuem pel mateix camí, que ha girat direcció Nord, passem sobre el tancat d’una borda fins a arribar a uns cartells. Continuem en direcció al refugi de la Vall del Riu, vigilant de no saltar-nos un caminet que trenca a l’esquerra. Baixem fins al riu. El camí fa giragonses i passa davant de dues bordes en ruïnes. Creuem el pont i, a mà dreta, marcada en un tronc de pi, seguim el senyal “Soriguera”. El camí no té pèrdua fins a la borda del Llècsia. Seguim les marques grogues. És una zona de patamolls, i hi podem observar plantes com els Marcòlics grocs o els Lliris dels Pirineus. Passem davant d’una cabana i quan trobem un tancat de pedra seca abandonem el camí de punts grocs, que ens portaria al Coll d’Arenes o Montaup. En paral·lel al tancat, creuem el riu de Soriguera. Pugem una mica fins trobar un camí ben marcat que ens porta a un collet situat entre la Serra Plana i Artic de Capell. A partir d’aquí, baixem seguint el camí i creuem una coma fins que el camí es torna planer i gira direcció Oest cap a Montaup. En aquest moment, quan estem a la Lloma, per damunt de les bordes de l’Armiana, la resseguim camp a través. Sortejant els últims passos com podem per sortir a la Font de l’Escola, a tocar de les bordes, enmig de prats amb vistes a Canillo.

Estem ara en un camí ben fressat, anem en direcció Nord en paral·lel al Riu de la Vall del Riu. Creuem la Canal de les Flamies. Ens trobarem gerderes, ginestes i ginebres. Si és època de fruits, en podem collir algun. I arribem al pont on érem al principi, quan pujàvem a Soriguera. Ara, pugem uns centenars de metres del camí per on havíem baixat. A la cruïlla, un cartell ens indica Els Plans. El camí ens porta pel Solà de la Coma de Cardes. Passem per una borda, entre bosc, landes i patamolls. Deixem a l’esquerra un camí que puja al Coll de Fiança i pugem al Coll de la Cauba. Trobem una cruïlla que baixa a la Borda del Fiter i l’Aldosa. Nosaltres seguim a pla, pel camí més evident, que ens porta directe als Plans, on hem deixat el cotxe.

UBICACIÓ: Canillo

DURADA: entre 3 i 4 hores

DESNIVELL: 850 metres

DISTÀNCIA: 12 quilòmetres

DIFICULTAT: fàcil

MATERIAL: Pals

CARTOGRAFIA: Andorra (ed. Alpina) 1/40.000 o Andorra (Govern d’Andorra) 1/25.000