projectes

La capital tindrà un museu de bicis

El comú acorda amb la família Riberaygua una cessió de la col·lecció de bicicletes, parcialment exposada al Museu de l’Automòbil

La capital 'roba' les bicis a EncampComú ALV.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

En ple debat sobre l’estat de la xarxa nacional de museus, amb equipaments que veuen descendre el nombre de visitants (i un dels arguments que s’esgrimeixen és precisament que n’hi ha molta oferta), el nombre encara està cridat a créixer: si fa pocs dies era Canillo qui anunciava que prepara un espai dedicat a Francesc Galobardes, ahir era Andorra la Vella qui feia públic l’acord amb la família Riberaygua per obrir-ne un per exhibir la gran col·lecció de bicicletes que posseeixen, integrada per unes 300 peces. Una part (80), formen part de la col·lecció del Museu de l’Automòbil, de gestió estatal, ubicat a Encamp i per al qual es projecta un nou edifici.

La cònsol major, Conxita Marsol, va comparèixer ahir acompanyada de Turi Riberaygua per anunciar l’acord, “en el qual portàvem treballant un parell d’anys”. Un acord en el qual hi ha molts serrells per tancar, com el període de la cessió. Estan d’acord que no volen un museu a l’ús, “típic i tradicional”, sinó un “centre interactiu, experimental”. Que encara no tenen del tot definit: la prioritat ara és buscar qui els redacti un projecte que compleixi les seves expectatives.

Sí que està clar on l’ubicaran: a l’espai que a l’edifici comunal de la plaça Lídia Armengol va quedar buit perquè els avis no s’hi van voler estar, al qual se sumarà la sala Àgora i el que deixi lliure l’espai de l’àrea de Social perquè com a lloc per a despatxos s’ha demostrat “insalubre”, va reconèixer Marsol. En total, hi haurà uns 1.500 metres quadrats d’espai museístic. S’hauran de condicionar, però la inversió dependrà del projecte. La intenció és que es redacti enguany i dotar-lo pressupostàriament per a l’exercici vinent, perquè obri portes el 2019.

Informaran el Govern

Una altra de les tasques pendents és informar el ministeri de Cultura de l’acord. Perquè són el “soci” natural i perquè amb ells s’ha de tancar si ha de tenir la consideració d’equipament “amb vocació nacional o no”, va considerar la cònsol. A banda de ser part afectada, semblaria, si es retiren peces del fons actualment exposades. “Allà hi poden posar més automòbils, que n’hi ha moltíssims a Andorra”, va argumentar el col·leccionista.

Riberaygua va explicar que al fons hi ha vehicles fabricats entre el 1860 i el 1950, amb alguns models “molt específics, que surten del corrent”. Una col·lecció “espectacular”, va puntualitzar Marsol.

tracking