Equipaments

ArtalRoc, víctima de “l'esport urbà”

Marc Calvet explica part dels desperfectes a l’antic CIAM per l’ús incorrecte dels espais adjacentsSLa resta, als materials, que es canviaran per altres de més resistents

ArtalRoc, víctima de “l'esport urbà”Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

“És cert que hi ha desperfectes, però ja els teníem localitzats i hi ha adjudicada una partida de sis mil euros per fer els canvis i reparacions que s’han de fer.” El cònsol menor escaldenc, Marc Calvet, minimitza els problemes a l’edifici d’ArtalRoc (antic CIAM reconvertit en sala d’exposicions del Govern) i apunta que en certa manera són a causa d’un “ús incorrecte” dels espais adjacents al bastiment, on han detectat joves practicant skate sobre els bancs. “És un espai d’art, no d’esport urbà”, recorda. Un problema sobre el qual el comú actuarà previsiblement de manera dissuasiva: incrementarà la presència de les càmeres de videovigilància, que si fins ara només s’ocupaven del mateix edifici, a partir d’ara enfocaran els espais adjacents. I estudiarà la possibilitat d’instal·lar-ne més, com en altres espais susceptibles de patir bretolades i actes vandàlics.

Però no tots els desperfectes són explicables per la mà humana. També el pas del temps sobre els materials hi han tingut a veure, admet. “No és que no siguin resistents, però potser no són els millors per suportar els impactes”, apunta. En tot cas, explica que ja el mes de maig es va adjudicar la compra de material de recanvi (per un import de 6.000 euros) per fer-hi les reparacions. “Els materials que es van emprar al seu dia eren nous, però per dins estan buits; ara han anat evolucionant i ja existeix el mateix acabat, la mateixa textura, però més sòlid i massís.” Han fet l’encàrrec però es tracta d’un material nou i, per tant, més difícil d’aconseguir ràpidament el subministrament.

Calvet no considera que aquest sigui un edifici “difícil de mantenir”. En el moment de la construcció –es va inaugurar fa cinc anys, amb una inversió de 2,6 milions per construir-lo i equipar-lo– “era nou, amb materials fàcils d’instal·lar i amb un cost assu­mible”.

inspecció exhaustiva

Des del ministeri de Cultura, que el gestiona inicialment durant tres anys i que hi va dedicar uns 140.000 a condicionar-lo, indiquen que “al moment de firmar el conveni [de cessió amb el comú] ja es va fer una inspecció exhaustiva de tot l’espai i es van detectar els defectes, que el comú tenia perfectament identificats”. Així, prossegueixen, “alguns es van arreglar immediatament i d’altres s’han retardat”. Asseguren que el comú “ha manifestat reiteradament al Govern l’interès a resoldre els problemes [...] de seguida que disposin del material de reposició adequat”.

Segons el conveni signat entre ambdues administracions, el Govern ha de fer-se càrrec del manteniment de l’edifici pròpiament dit, a més del petit magatzem, les escales d’accés i l’ascensor. La resta correspon al comú.

Des del comú hi afegeixen que pel que fa a les pintades que han aparegut als edificis adjacents, treure-les correspon als propietaris privats.

També recorden les inversions –moltes destinades precisament a l’àmbit cultural, incideixen– que han fet en els últims temps a la part alta d’Escaldes, entre les quals la rehabilitació del pont de la Tosca, amb la col·laboració de FEDA, on han destinat 30.000 euros, o l’execució de l’obra Eclosió, pintada en el marc de la biennal de Land Art, això com l’embelliment i renovació de la galeria de serveis des de la plaça Santa Anna fins a ArtalRoc, per un import d’uns 600.000 euros.

CULTURA CEDEIX UN ESPAI ALS ARTISTES DE LA XARRANCA

La Peixera, que així és com es plantegen rebatejar-lo, serà un espai d’exposició permanent per als artistes d’Andorra (que hi podran accedir gratuïtament) gestionat pel col·lectiu La Xar­ranca. Els baixos de l’edifici , un espai envidrat i molt visible des del carrer, deixaran així de deslluir buits i sense ús, després que el ministeri de Cultura respongués positivament a la demanda del grup artístic.

La idea, va explicar Alfons Valdés, un dels impulsors de La Xarranca (la històrica i l’actual), és comptar al país amb un espai molt similar a L’Aparador que funciona a la plaça del Carme de la Seu, un lloc on ni tan sols cal entrar al local per contemplar les obres exposades perquè són perfectament visibles des de l’exterior. L’espai complirà així un objectiu doble, confien des del col·lectiu i des de Cultura: donarà un servei als creadors, que últimament havien vist molt reduïdes les opcions per exhibir el seu treball, i “tant el Govern com el comú consideren que s’incrementarà l’oferta artística de la zona adjacent a ArtalRoc”, apunten des de Cultura. “Tot museu i fundació d’ar­reu compta amb espais alternatius i això ens interessa a nosaltres, però també al Govern, que dóna sortida al lloc”, hi va afegir Valdés.

La idea és que l’espai es pugui posar en funcionament pels volts de Nadal, un cop Cultura faci petits treballs de condicionament, en aspectes com l’enllumenat. Valdés, arquitecte a més d’artista plàstic, va restar importància als desperfectes a l’edifici. “No és res que un bon fuster no es poleixi en un dia, els arquitectes estan habituats a reparar coses que es fan malbé, no té més importància.”

tracking