Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
foc i lloc

El Bosco (I)

Un muntatge nou que provoca una mirada nova
Actualitzada 02/08/2016 a les 21:32
És un gran encert que el Museu del Prado dediqui una exposició monogràfica al gran pintor i dibuixant Jheronimus van Aken o Jheronimus Bosch (1450-1516), conegut a Espanya com El Bosco. Dimarts vinent es commemoraran els 500 anys de la seva mort. Per celebrar-ho, el museu n’ha fet possible la seva retrospectiva més completa en la magna exposició El Bosco. La exposición del V Centenario, que es pot gaudir fins a mitjan setembre. Si podeu, no us la perdeu, especialment els qui no identifiqueu el valor de l’art amb el que val una obra d’art en el mercat. “Solo el necio confunde valor y precio”, sentencià Machado.

S’hi poden contemplar totes les seves obres mestres i dues terceres parts de les seves obres originals, dibuixos i pintures. El Bosco fou un pintor amb poca obra i amb gran dificultat per fixar-ne la cronologia. En aquesta ocasió el museu ha creat un muntatge escènic i un itinerari amb apartats de caràcter temàtic que avança en una sèrie d’illes perquè es puguin veure els reversos dels tríptics, que són els centres circulars d’aquest pintor indesxifrable i del seu magisteri d’imaginació i tècnica. Es poden veure també les radiografies, reflectografies infraroges, dendrocronologies i anàlisis de pigments realitzades a algunes obres del geni de Brabant, probablement per posar fi a l’actual polèmica amb experts holandesos sobre la seva autoria. Homenatge a El Bosco, pintor original, solitari i magnètic, autor tot just de dues dotzenes de pintures i d’uns 20 dibuixos, algunes de les quals s’han convertit en autèntiques icones de l’art occidental: El Jardí de les delícies, El carro de fenc, L’adoració dels Reis, Les temptacions de Sant Antoni, La Taula dels set pecats capitals, L’Ecce homo, L’home arbre...

El Bosco –l’art– és sempre un viatge al misteri de l’ésser humà, que explora la nostra consciència i sentir, que remou i commou, que et sacseja i que fa visible allò que és invisible en tenir la capacitat d’expressar l’inexpressable, com va defensar Kandinsky. Els tríptics d’El Bosco es tornen éssers vius, els pots rodejar, fixar-hi els ulls per veure diferents versions i les pintures en les seves capes, distingint així diferents nivells de lectura. Una mirada nova.
Etiquetes
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477