Afers socials

Sis-centes famílies no poden pagar les despeses bàsiques

El Govern concedeix ajuts socials als ciutadans que no es poden pagar les despeses bàsiques, sobretot nuclis monoparentals i gent gran

Sis-centes famílies no poden pagar les despeses bàsiquesXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern atén cada any unes 600 famílies que no tenen prou recursos per pagar-se les despeses bàsiques. Malgrat que hi ha tot tipus de perfils, el més habitual és la família monoparental amb ingressos limitats i els padrins amb pensions baixes. Pel que fa a la tipologia d’ajuts, el més requerit és la paga per manutenció, tot i que també hi ha la destinada a pagar el lloguer del pis o la factura del subministrament elèctric. Les llars més afectades per aquests darrers casos són les formades per gent gran, en què l’única font d’ingressos és la pensió i no poden fer front a la despesa.

El ministeri d’Afers Socials assisteix durant tot l’any unes 35 famílies que no poden costejar la factura elèctrica. Una circumstància que s’agreuja a l’hivern amb la pujada del que es gasta per la calefacció. És per això que arran de l’onada de fred que hi ha hagut durant el darrer mes l’executiu ha intensificat els controls que realitza a les famílies amb dificultats, una campanya que culmina avui i que ha acabat detectant més casos d’habitatges que no poden assumir la despesa dels mesos de més fred. “Hi ha hagut un increment. No és exagerat però és important”, assegura el cap d’Atenció Social i Primària del ministeri d’Afers Socials, Joan Carles Villaverde.

Gent gran i famílies

El responsable explica que es tracta de famílies amb ingressos baixos que no poden pagar les factures i remarca que “hi ha dos col·lectius prioritaris”: gent gran –és “el patró general”, afirma– i llars amb nens. “Són persones sense feina que en aquell moment no tenen cap ingrés però també nuclis familiars amb sous i pensions baixes”, narra, alhora que assenyala que “davant del risc que no posin la calefacció els diem que la posin i el Govern assumeix l’increment de la despesa o en algun cas la factura sencera”.

Paral·lelament als ajuts de l’administració, que a més del lloguer o la manutenció abracen el servei de guarderia o les activitats dels infants, Càritas també ajuda la població més necessitada. En aquest sentit, l’entitat realitza entre 2.500 i 3.000 accions l’any i atén des de 25 fins a 40 famílies cada setmana, a les quals subministra menjar a través del banc dels aliments. Amb tot, realitza altres serveis com ara el de cedir peces de roba o la campanya de joguines que per Nadal va donar regals a un total de 240 infants.

El president de Càritas Andor­rana, Amadeu Rocamora, relata que atenen famílies que davant de fets imprevistos no poden pagar les despeses del dia a dia i és per això que diu que l’entitat “apaga focs”. “Famílies que per circumstàncies externes, com ara una separació matrimonial, un accident o pel fet de quedar-se sense feina, arriben a una situació de precarietat que fa que necessitin ajuts”. En aquest context, subratlla que la funció que desenvolupa l’associació de beneficència és “d’acompanyament”, és a dir, “ajudar a demanar els ajuts als quals tenen dret perquè molts no saben com fer-ho”. “L’acció més important de Càritas és el suport a les famílies, el millor ajut és donar-los recursos perquè se’n puguin sortir”, exposa.

Segons Rocamora, Càritas no ha detectat un augment de les necessitats amb motiu de l’onada de fred i és per això que no té previst assumir en l’àmbit nacional la mesura que ha tirat endavant el comitè parroquial de Sant Julià, que pagarà les factures de la llum d’una quarantena de famílies amb pocs recursos. “No tenim aquesta demanda, és una cosa molt excepcional”, assevera.

20 dies abans de tallar la llum

De la seva banda, FEDA comunica a aquells clients que tenen dificultats per pagar la factura que han d’adreçar-se al Govern. Segons van comentar fonts de la companyia, donen 20 dies de marge a les famílies abans de tallar-los el subministrament. Durant aquest temps els afectats s’han de posar en contacte amb el departament d’Afers Socials i només s’ajorna el cobrament si l’executiu corrobora que l’abonat és “un cas social”, és a dir, una família sense recursos suficients. ”Si transcorreguts aquests 20 dies no es realitza el pagament i no tenim constància que sigui un cas social és quan es produeix el tall”, indiquen des de FEDA.

LES XIFRES

-Unes 600 famílies reben algun tipus d’ajut social del Govern cada any, sobretot per la manutenció, però també pel lloguer o la guarderia.

-35 famílies no poden pagar la factura de la llum. Una xifra que amb la campanya de fred ha augmentat.

-Entre 2.500 i 3.000 accions són les que realitza cada any Càritas.

-Entre 25 i 40 famílies acudeixen cada setmana al banc dels aliments.

-240 infants es van acollir a la campanya de Reis.

-20 dies són els que dona FEDA a un abonat perquè demostri que es tracta d’un “cas social” abans de tallar-li el subministrament.

tracking