Energies renovables

FEDA comprarà quatre vehicles d'hidrogen i s'instal·larà un punt de càrrega

Andorra tindrà una estació de recàrrega en una benzinera de l’avinguda de Salou i FEDA adquirirà quatre vehicles, dos cotxes i dues furgonetes

FEDA comprarà quatre vehicles d'hidrogen i s'instal·larà un punt de càrregaXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Principat, de la mà de Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA), vol ser pioner en la introducció d’un nou combustible alternatiu en l’automoció: el vehicle de pila d’hidrogen. I ho serà a través d’un projecte transpirinenc en què participen, a més d’Andorra, Aragó, Catalunya i França, i que en el marc dels programes Poctefa serà finançat en un 65% per la Unió Europea. Elena Clemente, coordinadora de projectes de FEDA, va presentar, al llarg de les Jornades de la Innovació Inntec que es van celebrar al Principat, el projecte i la implicació d’Andorra en el mateix. Anomenat H2PiyR, es crearan diverses estacions de recàrrega d’hidrogen en els tres estats pirinencs per unir Saragossa, Osca, Fraga, Tarragona, Andorra, Pamiers, Albi i Rodez. També s’adquiriran 16 vehicles impulsats per aquesta energia per demostrar-ne la seva viabilitat.

En el cas del Principat, l’estació de recàrrega estarà situada en una benzinera del grup Enclar-Cepsa de Carburants situada a l’avinguda de Salou d’Andorra la Vella. FEDA ha optat per instal·lar-la en una gasolinera ja que considera que havia d’estar en un emplaçament on compartís espai amb altres tipus de sistemes de propulsió. Així a més dels carburants tradicionals (benzina i gasoli) s’instal·larà un punt de recàrrega que tindrà una capacitat de 6 quilograms d’hidrogen al dia, el que permetrà car­regar quatre vehicles i deu bicicletes de pila d’hidrogen.

Respecte als automòbils, FEDA comprarà quatre vehicles. Dos cotxes Hyundai FCEV lx35 impulsats al 100% per pila d’hidrogen i dues furgonetes Renault Kangoo EVH2 Range Extender H2, impulsades al 50% per hidrogen i al 50% per electricitat. Els vehicles els adquirirà l’elèctrica, però els posarà a disposició de Govern, comuns i empresaris perquè en facin ús. “El que es vol és que els vehicles estiguin funcionant el màxim d’hores possibles”, va explicar la coordinadora de projectes de FEDA.

La iniciativa, que té un cost global de 3,9 milions d’euros, rebrà una subvenció de 2,4 per part de la Unió Europa. La part del pressupost que li correspon al Principat és de 575.000 euros i descomptant els ajuts públics FEDA haurà d’invertir 270.000 per dur a terme un projecte que té com a horitzó l’any 2019.

Segons assenyalava Clemente, no es tracta tant de fer un corredor d’hidrogen transpirinenc sinó de ser difusors d’aquesta tecnologia i demostrar que és un model viable extrapolable a altres regions dels Pirineus. “Serem dissenyadors al territori d’un model que sigui viable i que es pugui vendre”, assegurava.

UN CARREGADOR SOLAR DE DIPOSITIUS MÒBILS AMB MARCA ANDORRA

L’empresa Yup!Charge Andorra, fundada a Barcelona l’any 2008 però ara amb seu a Andorra, va presentar en el marc de les Jornades d’Innovació un dels seus productes estrella, un carregador “ecològic” per a dispositius mòbils. Anomenat Soleo, està pensat per a espais a l’aire lliure, ja que funciona amb energies renovables de tipus solar o hidràulica. A més, està dissenyat per connectar a persones mitjançant Wi-Fi, té sensors de presència i pot donar informació de la qualitat de l’aire i mesurament de la humitat i temperatura.

L’empresa ja comercialitza el car­regador ecològic –n’hi ha un instal·lat a localitat catalana d’Altafulla– que compta amb uns panells solars que possibiliten el carregament de fins a 250 dispositius diaris. El Soleo es carrega en quatre hores i pot funcionar tot i que no hi hagi llum solar perquè emmagatzema l’energia en bateries de liti d’alta capacitat. També hi ha l’opció de la turbina hidràulica que genera la mateixa energia que la solar gràcies al cabal de l’aigua de les canonades de la ciutat.

El carregador mòbil de Yup!Charge Andorra està pensat pel que s’ha anomenat smart cities, ciutats intel·ligents, ja que permet integrar tecnologies de xarxa i connexió. A més, l’empresa d’innovació ha ideat una aplicació per a dispositius mòbils que permetrà a l’usuari localitzar l’estació de recàrrega urbana i ecològica més propera a la seva ubicació.

A part del Soleo, comercialitzen carregadors de mòbils de petites dimensions per a negocis i empreses, taquilles ideades per a àrees de descans, esdeveniments esportius, clubs i gimnasos, i equips de càrrega de mòbils d’energia elèctrica per a àrees de descans. L’empresa, que té contactes amb ciutats d’Espanya i França per comercialitzar el Soleo, té socis en més de vint països i inverteix en recerca i desenvolupament cercant solucions de càrrega més noves.

tracking