L'hora dels millennials

Entre els avions i la seguretat

Guillem Santacreu és enginyer aeronàutic

Entre els avions i la seguretatC. A.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Un avió el veus passar i un senyal [de telecomunicacions], no.” Aquest és un dels motius pels quals el Guillem Santacreu, de 32 anys i d’Andorra la Vella, va decidir redirigir els estudis de telecomunicacions, quan era a la universitat, cap a la carrera d’enginyeria aeronàutica. Li cridava més l’atenció la tecnologia més tangible, ves. Avui, aquest jove és un dels pocs andor­rans que hi ha al gremi. I ha sabut treure-li partit a la multidisciplinarietat que ofereix una carrera com la seva: com a enginyer ha assessorat el Govern en qüestions puntuals –ha elaborat, per exemple, el reglament sobre drons– i, en paral·lel, fa un any va tirar endavant una empresa d’inspecció i control. Dues versions professionals, afirma, que combina d’una manera molt separada.

Però què és ben bé això de la inspecció i el control? “Ens encar­reguem, per fer-ho entenedor, de passar la ITV de qualsevol instal·lació”, explica gràficament. Cisternes de gasoli, ascensors i instal·lacions elèctriques són bàsicament els àmbits que supervisa. La seva feina, però, també implica una important tasca de pedagogia, perquè “aquí molta gent no sap per què cal fer la inspecció d’un ascensor, per exemple”. “Molts ens diuen que ja han passat la revisió i que ja és suficient... però tornant al paral·lelisme de la ITV, és com si tu dus el cotxe al mecànic perquè li canviï els filtres però no li passes la inspecció on es detecta si hi ha un problema real”, prossegueix. Per això, amb aquest desconeixement generalitzat, Santacreu ha arribat a trobar ascensors que fa més de 20 anys que estan instal·lats i mai s’han sotmès a un examen tècnic més enllà del de la revisió. “En xifres es veu clar: de tota la feina que hem fet, només el 9,4% dels aparells havien passat la inspecció dins del termini que correspon. En el futur m’agradaria capgirar aquesta xifra i que la gent tingui clar el perquè d’aquests controls i, sobretot, les conseqüències de no passar-los”, exposa sense voler, afirma, fer cap campanya de la por.

I per què, després d’acabar la carrera, va decidir tornar cap a Andorra? Assegura que no estava pas estudiat, sinó que es va alinear tot quan va ser el moment. Després d’un temps treballant a l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), la vida el va dur de nou cap a casa i ell va agafar amb ganes l’oportunitat.

tracking