pic de la pala de Jan

Altiu i solitari

Pic de la pala de Jan (2.774 metres). És una de les muntanyes més altes i interessants del país, però, en canvi, no és pas de les més visitades. De vessants salvatges, des del cim ofereix unes vistes impressionants

Situat al capdamunt de la vall de Ransol, el pic de la Pala de Jan és una de les munta­nyes més altes i interessants del país. No obstant això, la seva atractiva altitud no es correspon amb el nombre de visites que rep al llarg de l’any. No és pas una muntanya difícil, a més és ràpida de pujar i el desnivell tampoc no és considerable. Per acabar, des del cim petit i aeri, gaudireu d’un paisatge preciós. Muntanya de vessants salvatges i solitaris, especialment la paret que mena a França.

El punt d’inici de l’ascensió és al final de l’estreta carretera asfaltada (1.980 metres) que recor­re tota la vall de Ransol i que comença al mateix poble. No sol haver-hi problemes per aparcar. La vall és preciosa, no gaire gran, i els cims són altius i feréstecs. Al mateix pont agafarem el camí que porta al refugi dels Coms de Jan. El camí està molt ben indicat i és bastant ample. Es veu perfectament el pic de la Pala de Jan, altiu i solitari.

Pujarem generalment en sentit nord, travessant primer un bosc poc espès que s’acaba aviat i que és bastant suau. Davant nostre s’obren unes grans clarianes i després una zona de prats preciosos. El camí ens porta a creuar el riu de Jan per un lloc que és força fàcil. Aquest riu o torrent és bellíssim i forma diverses cascades. L’última és la més bonica de totes i ens quedarà a la dreta, bastant decantada del camí.

Sense cap dificultat, i a través d’uns prats preciosos, arribarem al Refugi dels Coms de Jan (2.215 m) (1 h), situat al bell mig d’un indret molt acollidor, un balcó perfecte sobre la vall. Del refugi ens dirigirem primer en sentit generalment nord i després nord-oest, pujant per unes llastres de granit força inclinades i senyalitzades amb algunes que ens portaran a un terreny molt més suau. Davant s'aixeca imponent la cara sud de l’objectiu, i que és per on haurem de pujar.

El camí ens portarà fins a una amplíssima collada (2.476 m) (1 h 35’) situada entre el pic de la Pala de Jan i el bony de la Pala de Jan (2.525 m), una mola característica que ens quedarà a la nostra esquerra.

Girarem a la dreta i agafarem un sender indicat amb fites, però que a mesura que es va acostant als prats superiors de la cara sud es va difuminant fins a perdre’s completament. El ter­reny és molt dret i en alguns punt supera els 40 graus d’inclinació. Hi ha algunes fites que serveixen per indicar una mica l’itinerari que cal seguir. Per uns pendents d’herba cada vegada més suaus arribarem a la collada de Jan (2.649 m) (2 h 35’), situada entre el pic del Mil Menut (a l’esquerra) i el pic de la Pala de Jan. Del coll fins al cim encara hi ha uns 125 metres de desnivell.

Girarem a la dreta, i ens dirigirem en sentit est/nord-est, pujant per una cresta fàcil i poc accidentada seguint un senderó estret força ben indicat, que ens portarà fins al petit i aeri cim del pic de la Pala de Jan (2.774 m) (3 h). La paret nord d’aquesta muntanya és força vertical i salvatge. Vistes impressionant envers totes les direccions.

El descens es fa pel mateix itinerari.